5. lokakuuta 2020

Mistä somevaikuttajan hintalappu muodostuu?


Oon kirjoittanut tämän postauksen jo pariin kertaan, pyyhkinyt pois ja aloittanut alusta. Jotenkin tuntuu, että kaikki mitä haluan sanoa, on todella sekavaa tai ristiriitaista. Mutta koitetaan nyt vielä kerran. 

Mä oon kesän jälkeen tehnyt useammin kaupallisia yhteistöitä eri yritysten kanssa kuin aiemmin ja niiden myötä oon alkanut myös miettimään sitä oman tekemisen hintalappua. Osa vaikuttajista on sitä mieltä, että missään vaiheessa ei pitäisi tehdä mitään yhteistyötä täysin tuotepalkkiolla, sillä se vääristää vaikuttajien työn arvoa. Mä itse olen eri mieltä tästä. Tuotepalkkioinen yhteistyö voi olla hyvä mahdollisuus vaikuttajalle todistaa kykynsä ja kerätä portfoliota omasta tekemisestä. Mun mielestä tää on loistava tapa aloittaa kyseiset hommat, etenkin jos ei ole täysin varma siitä, että miten kaikki toimii. Mä olen tehnyt useita kamppiksia täysin tuotepalkkiolla silloin, kun kyseessä on ollut brändi, jonka tuotteita toisin esiin muutenkin somessani täysin vapaaehtoisesti. Joskus olen myös halunnut ns. saada jalan oven väliin tulevaisuutta ajatellen, jolloin oon kokenut tuotepalkkion oikein riittäväksi siinä kohtaa. 


Tuon sanottuani, oon kuitenkin huomannut, että yhteistyöjulkaisujen tekeminen on kokonaisuudessaan todella iso prosessi. Ensin täytyy sopia yhteistyön yksityiskohdista ja lähteä suunnittelemaan toteutusta. Sitten kuvataan ja edioidaan, jonka jälkeen vielä pohditaan läpi tekstit ja muut yksityiskohdat julkaisussa. Onko linkkejä, alekoodeja, arvontoja? Tähän kokonaisuuteen saa uppoamaan helposti useamman tunnin tai osissa tehtynä jopa pari päivää. Kannattaakin siis miettiä, että vastaako sun saama korvaus sitä työmäärää, jonka näet julkaisun eteen. Oli se sitten Instagramissa, blogissa, YouTubessa tai jossain muualla.

Mä olen loppukesästä alkanut tekemään hommia myös valokuvaajana, erityisesti henkilökuvauksen parissa. Sen myötä olen käyttänyt enemmän aikaa kuvaustaitojeni parissa ja kehittänyt niitä reippaasti. Koen sen kasvattavan myös someyhteistöideni arvoa, sillä asiakas saa laadukkaat kuvat käyttöönsä yhteistyön jälkeen. Niitä voi sitten hyödyntää esimerkiksi osana somesisältöä tai vaikkapa nettisivuilla.


En koe, että pelkkä seuraajien määrä on suoraan verrannollinen vaikuttajan hintalappuun. Sitäkin tärkeämpää on katsoa seuraajien laatua, vaikuttajan aitoa kiinnostusta brändiä kohtaan ja yhteistä arvomaailmaa. Teen töitä vaikuttajamarkkinoinnin parissa myös yrityksen näkökulmasta ja voin sanoa, että itse ainakin valitsen vaikuttajia kamppiksiin hyvin fiilispohjaisesti. Tottakai myös numerot vaikuttaa, mutta tärkeää on myös se, että vaikuttaja on hyvä tyyppi! Sitä mä itse haluan olla - hyvä tyyppi, jonka kanssa on helppoa ja kivaa tehdä yhteistöitä. 

Musta olisi mahtavaa kuulla teidän muiden bloggaajien, tubettajien ja somevaikuttajien ajatuksia yhteistöistä. Oletteko tehneet yhteistöitä täysin tuotepohjalta? Entä mitä ajatuksia yhteistöiden hinnoittelu teissä herättää? Tähänkin varmasti vaikuttaa isosti se, että tekeekö näitä hommia työkseen täyspäiväisesti vai onko rinnalla esimerkiksi päivätyö. Jatketaan juttua kommenttikentässä ja Instagramissa! Mut löydät instasta nimimerkillä @tyttikaa


2 kommenttia

  1. Hei Kuplivan Arjen takana toimiva influensseri! Bongasin tämän julkaisun Instagram-storyjen välissä olevista sponsoroiduista julkaisuista ja oli pakko, itse näin vaikuttajana, käydä lukemassa tekstisi.

    Tuot paljon esille asioita, joita kuka tahansa muu vaikuttaja voisi kirjoittaa. Harmitti, että teksti joka oltiin vielä erikseen sponsoroitu, olikin vain pintaliitoa ja sitä yleistä ns. liibalaabaa. Tuot kuitenkin hyviä, tosin jo tiedettyjä, pointteja esille, esim. yhteistöistä ilman kaupallisuutta.

    Hiukan jäin pohtimaan kohtaa, jossa sanot, että seuraajien laatu on määrää parempi kun katsotaan vaikuttajan "hintalappua". Mietin, miksi ihmeessä tehdä silloin sponsoroitu julkaisu omasta blogitekstistä, jos sillä ei haeta näkyvyyttä ja seuraajamäärän kasvua. Ihmettelen, miten kukaan tänä päivän arvottaa seuraajiaan saatikka käyttäisi aikaa laadun varmistamiseen - itse ainakin arvostan jokaista seuraajaani ja pidän aktiivisia seuraajia yhtä tasa-arvoisina kuin niitä hiljaisia, ei koskaan kommentoivia -seuraajiani.

    Joka tapauksessa toivotan sinulle hyvää loppuvuotta! T. Vaikuttajakollega

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Kiitos kun käytit aikaasi postauksen lukemiseen ja pohdiskelevan kommentin kirjoittamiseen. Harmi, että teksti ei ollutkaan sitä, mitä olit ajatellut. Ne olivat mun ajatuksiani aiheesta tällä hetkellä ja toki joku muu on varmasti hommassa jo pidemmällä, ja silloin ehkä päästään avaamaan aihetta jälleen taas syvemmältä.

      Ja sponsoroinnista: Sponsoroin julkaisua sen takia, että se voisi tavoittaa useampia ihmisiä, joita aihe kiinnostaa. Mielestäni oman tekemisen markkinoinnissa ei ole mitään väärää. Itsekin käyn klikkailemassa toisten vaikuttajien itse sponsoroimia julkaisuja, jos ne vaikuttavat mielenkiintoisilta.

      Hyvää loppuvuotta sullekin! :)

      Poista